De essentie van Advaita Vedanta en Nondualiteit

Search

Vervolg | Wat is Advaita Vedanta?


Vervolg op: Wat is Advaita Vedanta?

R: “Op dit punt weet je dat al het weten objectief is en niets met Zelfrealisatie te maken heeft. Je ontdekt hier de impasse van het zoeken. Je ontdekt hier dat elke strategie faalt. Klassiek ontdek je op dit punt het falen van intentie, bereiken, proberen, streven, motivatie, demotivatie, doelgerichtheid, ordening, prefereren, systematiseren, zelfmanagement, doen…  Metaforisch ontdek je hier dat ‘met een stap nemen naar de horizon, de horizon tegelijk ook een stap van je af beweegt’. Klassiek ontdek je hier de valkuil van vermijden en dat ook de andere kant op kijken of zelfs het wegrennen hier niet werken. One can't hide in Consciousness... Je ontdekt dat ‘met het wegrennen van de horizon, de horizon evenredig met je mee beweegt’. Bereiken is hier niet mogelijk en ontsnappen ook niet. Je zit klassiek muurvast. Klassiek ontdek je hier zelfs dat ‘met het geduldig afwachten voor de horizon (totdat hopelijk de Grace neerdaalt), de horizon geduldig met je mee wacht’.

Komt er in deze impasse een (onvermijdelijke) oprechtheid tot wasdom en raakt deze in bloei, dan kunnen alle strategieën en vormen van ‘doen’ en ‘zelf’, al het ‘doe-het-zelven’, uiteindelijk (misschien wel na eeuwen van incarnaties je rondjes aan het rad van Samsara rondgedraaid te hebben) door het zuiverende hart van Anahata trekken en raken in Vergetelheid. Anahata betekent immers ‘nog niet aangeraakt’, ‘nog niet kloppend’. Wanneer de levenskracht daadwerkelijk door Anahata trekt, begint het te kloppen en krijgt het zijn kloppende werking.

Hier gaat Niet-weten over in causale zelfvergetelheid. Pas wanneer in Niet-weten ‘strategie en dramatisatie’ zijn doorzien, neergelegd en zijn weggeëbd, begint de functionaliteit Zelfvergetelheid en het kloppende hart van Anahata hun aanwakkerende werkzaamheid te krijgen. Alles wordt gezuiverd, ‘uitgegumd’, maar ook wakker geschud. Jezus zegt hier zoiets als: ‘Kom tot Mij en al je zonden worden vergeven’. De duale levensstroom van ervaringen trekt door het kloppende hart van Anahata (klop en er wordt opengedaan) en wordt gezuiverd van zijn gespletenheid. De split, de ‘vi’ van vijnana verdwijnt en Jnana blijft over. De onzuivere levensstroom die door het zuiverende hart van Anahata trekt, verandert in de gezuiverde levensstroom van Nahata. Pas wanneer ajnana en vijnana via de opgave en overgave in Niet-weten tot zelfvergetelheid komen en worden getranscendeerd, ontstaat er een opgaan in de ruimtelijke Helderheid van Wetendheid en is er wis en waarachtig sprake van Jnana.

In mijn traditie spreken we van ‘the transmission of Heart & Space’. Het is vrij zeldzaam dat een zoeker toe is aan deze Directe ruimtelijke hart-teachings. Via de Advaita Vedanta gaat het individuele over in het Universele. Op een bepaalde manier kun je zeggen dat je op dit punt niet alleen genoeg moet hebben van het collectieve bewustzijn, maar ook van individualiteit (met nog altijd zijn aandachttekort, eigen-‘wijsheid’, uniekheidstrauma en machtsdrang). De meeste mensen blijven in de split van vijnana hangen omdat de maatschappij en hun hele omgeving er naar is ingericht en hen ertoe blijft stimuleren. Je kunt rustig zeggen dat het collectieve- en individuele-bewustzijn verslaaft zijn geraakt aan deze split en de verpersoonlijking van het bestaan. De Advaita Vedanta is er voor die zeldzame diamantjes die het jasje van het individuele zijn ontgroeit, er aan toe zijn om niet langer rond te dolen in de vijnanische spiegelgangenstelsels en het einde van de fuik van split-mind bereikt hebben. Op dit punt staat een mens weer open en is bereid om wis en waarachtig de Nonduale teachings van de Advaita Vedanta te ontvangen en werkelijk te verstaan.”

Aanwezige: “Soms wordt de Advaita Vedanta ook wel aangeduid met Jnana Yoga. Kun je iets zeggen over Jnana yoga?”

R: “Vaak wordt Jnana Yoga de yoga van kennis genoemd. In wezen is Jnana yoga niet de yoga van kennis maar van Kennendheid (de ruimte van kennen). Jnana yoga is niet de yoga van wereldse kennis en ook niet van wezenlijke Kennis met een grote K, maar is de Yoga (Heelheid en heling) van Kennendheid, Wetendheid, Beschikbaarheid, Tegenwoordigheid... Kennendheid of Wetendheid is de ruimte of de expansie die zowel ‘weten’ en ‘onwetendheid’, ‘kennen’ als ‘ontkennen’ bevat en omvat.

Als men eraan durft toe te geven, dan heeft wereldse kennis, maar zelfs ook wezenlijke Kennis, je nog steeds niet echt gelukkig gemaakt. Als je gevoelig bent en er werkelijk naar durft te kijken, heeft het je eigenlijk alleen nog maar ongelukkiger gemaakt. Je hebt nu wel weet van het ‘een en ander’ of ‘weet hoe het zit’, maar je voelt je in al je gevoeligheid er hierdoor nu juist helemaal afgescheiden van. De gespletenheid van ‘waarnemer en waargenomene’ is er via kennis alleen maar groter op geworden. Misschien dat die kennis je oppervlakkig naar je onwetende medemensen wel een machtig gevoel geeft waardoor je imposanter lijkt, maar ze voedt in wezen de illusie van waaruit je nog steeds vertrekt. Voor macht en kennis heb je reflectoren nodig, je wilt dat er iets overdrachtelijks terugkomt, je wilt toehoring, erkenning, herkenning, aanzien, aandacht…  Geluk en Liefde hebben niets nodig. Kennis maak niet gelukkig, laat staan dat het je vrij maakt.

Wanneer je in een bepaald stadium geen levende leermeester hebt ontmoet, heeft het vergaren van kennis (wereldse en wezenlijke kennis) een enorme, haast onoverbrugbare, kloof opgeworpen. Alleen een Jnani kan zo’n mens nog bereiken en helpen. De overbrugging via een Jnani die Kennendheid heet, toont je onmiddellijk je Helderheid, maar ook je Gelukzaligheid en Vrijheid.”

Wat is Nondualiteit?